اللهم عجل لولیک الفرج

مطالب علمی-مذهبی

اللهم عجل لولیک الفرج

مطالب علمی-مذهبی

مشخصات بلاگ
اللهم عجل لولیک الفرج
  • کاظم گلابچی فرد

نظرات  (۳)

با سلام،
زهرا دانشجوی دکتری.
منظور از علم قاضی در حدود این نیست که قاضی حتی در صورت احراز علم یقین به وقوع زنا به طور مستقیم، مجازات حد دهد! (شیوه علی "ع") بلکه زمانی که ۴ بینه شرعی و یا ۴ بار اقرار موجود شدند سپس علم قاضی وارد عمل شده و با هوش و علم یقین خود صدق گفتار ۴ بینه را میسنجد.

زیرا اگر چنین باشد که علم قاضی با تفکر خودش حد شرعی را اثبات نماید آنوقت چه نیازی به وجود شرایط شرعی داشت؟؟ یا چه نیازی به عنوان حد داشت؟ همان تعزیر و انتخاب یک قانون اعدام کافی بود!! 

به وضوح مشخص است که حد، جرمی است که در قبال یک سری شرایط مترتب شده و در کنار هم قرار گرفته منجر به یک مجازات مشخص شده میانجامد.

مثلا در سرقت حدی، شرایط سلسله وار منجر به حد میشود. 

1- سرقت به صورت پنهانی باشد.2- حرز را شکسته باشد.3- مال را از حرز شخصا برداشته باشد.4- شخصا خارج نماید.5- در زمان قحطی نباشد.6-از روی اظطرار نباشد.7- .....

در زنا هم همین است: وقتی قرآن کریم میفرماید: فقط 4 نفر!! آیا به ذهن هر شخصی خطور نمینماید که با وجود 3 نفر شاهد صادق و راستگو هم میتوان علم به زنا پیدا کرد؟؟!! که در برخی موارد حتی صداقت و یقین 3 شاهد بیشتر از یک فیلم ویدیویی و یا موارد مخابراتی است!! اما قرآن کریم با وجود 3 شاهد اجازه مجازات نمیدهد!!

این یعنی اینکه زنا منحصرا با حضور 4 شاهد یا 4 اقرار مورد استناد است و علم قاضی پس از حضور حد نصاب شرعی جهت اثبات نهایی و صدق گفتار حد نصاب شرعی جایگاه دارد نه اینکه مثلا قاضی با دیدن یک فیلم و تحت تاثیر قرار گرفتن از آن یقین حاصل نماید و حکم دهد!! و بدون تفکر به عواقب وخیم و پیامدهای اجتماعی و فرزندان یک خانواده و چندین خانواده و عدم گذشت از تفکرات خود چندین نسل را با حکم خود به آتش بکشد. مگر قاضی از شرع و گفته قرآن بالاتر است؟ مگر تعصبات، از فرموده خداوند و شرع بالاتر است؟ مگر نه اینکه مجازاتهای حد در صورتی اعمال شده اند که راههای اثباتشان نیز همانگونه که گفته شده باید استناد شود، مگر انسان جایزالخطا نیست؟ مگر نه اینکه اگر چیزی از حد نگذشته باشد جای توبه دارد؟(وقتی 4 شاهد نیست چه لزومی دارد که بر اساس تعصبات اطرافیان یا همسر تحقیق انجام شود و به جای در پوش گذاشتن بر روی مساعل گناه در آن را باز نمود؟)

در نهایت میتوان ارتباط نامشروع و تعزیر ،آنهم در هنگام وجود دلایل و مدارک قاطع و در صورت عدم توبه و عدم بخشش مرتکب ثابت نمود اما اثبات زنا مطلقا با وجود 4 شاهد آنهم با شرایط خاص و دیدن عمل دخول همچون نخ بر سوزن خواهد بود و نه هیچ مدارک و قرائن دیگر.

بنابراین با وجود ۳ نفر شاهد مورد قبول و یا وجود هر نوع قرائن و شواهد معتبر و یا لخت دستگیر شدن دو نفر در آغوش هم حتی در صورت علم یقین زنا اثبات نمیگردد. سوره نساء آیه ۱۵ میفرماید: از زنانتان آنهایی که عمل قبیح (زنا) انجام میدهند ۴ شاهد بیاورید سپس مجازات نمایید! دقت نمایید که آیه شریفه نفرموده است اگر شک کردید!!! این نشاندهنده این است که حتی اگر علم یقین بر وقوع زنای همسرتان داشتید باز هم نیاز است که ۴ شاهد با احکام خاص و مشاهده بر دخول حاضر گردند. زیرا غالبا با شهادت ۳ نفر انسان راستگو و صدیق علم بر وقوع جرم حاصل میگردد اما قرآن حق مجازات نداده است مگر آنکه ۴ بینه شرعی مترتب گردد.
قال امام صادق (ع): زن و شوهر مجازات حد نمیگردند مگر آنکه زنای هر کدام توسط ۴ بینه شرعی اثبات شده باشد.
این موضوع دلالت دارد بر گفتگوی سعد با پیامبر اسلام(ص): زمانی که سعد به پیغمبر(ص) گفت: اگر همسرم را در حال زنا ببینم او را با شمشیر به قتل میرسانم! پیامبر اسلام(ص) فرمودند: ای سعد تورا چه شده است؟!! آیا تعصب تو از دستور خدا مهمتر است؟! پس ۴ شاهد برای چیست؟!! پس قرآن چه گفته است؟! سعد گفت: ای پیامبر خدا حتی بعد از آنکه با چشمانم دیدم؟! حضرت محمد(ص) فرمودند: آری!به خدا سوگند برای هر جرمی حدی است و حد جرم زنا اثبات آن توسط ۴ بینه شرعی است(حر عاملی ۳۱۰/۱۸).

علی (ع) نیز حتی با حصول علم یقین در حدود الهی تا زمانی که ۴ بینه شرعی یا ۴ بار اقرار مترتب نمیشد حکمی نمیدادند!

مجازات جرم حد مشخص است و سنگین است و راه اثباتش نیز به طور واضح در شرع مقدس عنوان شده است.
ممکن است با وجود قرائن و شواهد معتبر و یقین به همراه شکایت همسر مرتکب و اقرار مرتکب (کمتر از ۴ بار) در صورت عدم گذشت حاکم شرع و یا عدم توبه مرتکب، حکم شلاق تعزیر جاری گردد! اما اثبات زنا کاملا منتفی است زیرا اثبات زنا الزاما نیاز به اثبات آن توسط ۴ بینه شرعی یا ۴ بار اقرار دارد.

قانون مجازات اسلامی جدید به طور کامل از مواد ۲۲۱ تا ۲۲۸ راه های اثبات زنا و لواط را توضیح داده است. همچنین در ماده ۲۱۱ به طور مشترک بین همه جرایم عنوان نموده است که علم قاضی میبایست یقین حاصل از مستندات “بین” باشد. خوب از این جمله میتوان استنباط نمود که مقنن محترم با استناد بر کلمه “بینه” فی مابین همه جرایم فرق گذاشته است! یعنی اینکه قاضی با استناد به راه های اثبات آن جرم علم حاصل نماید. مثلا “بینه” در شرب الکلی دو نفر است و در زنا ۴ نفر و در سرقت و قتل و هرکدام به طور مجزا باید مد نظر قرار بگیرد. بنابراین با استناد بر این ماده مشخص میشود که ابتدا میبایست ۴ بینه شرعی بر وقوع زنا حاضر گردد و سپس قاضی از آن ۴ بینه شرعی علم یقین حاصل نماید که آیا جرم انجام گرفته است یا نه! بنابراین اینطور نیست که مثلا ۳ نفر شاهد حضور داشته باشند و یا یک عدد فیلم ویدیویی و یا هر گونه قرائن و شواهد دیگر موجود باشد سپس قاضی علم یقین حاصل نماید!!! نخیر این درست نیست زیرا قرآن تاکید نموده است که حتی اگر ۳ نفر حاضر شدند هر ۳ نفر را قذف کنید(شلاق بزنید)!!

**قاضی مجاز به مراجعه به علم حاصله خود در حدود الهی نیست! (کمیته استفتائات مراجع معظم له و مشاورین عالی قضایی ۱۳۶۲/۴۲)
نحوه بازجویی از مرتکب:
(آیت الله دستغیب جلد ۱ نحوه بازجویی قاضی در مورد اقرار).

وجود توبه: آیه ۲۲ سوره نور: از گناهان یکدیگر چشم پوشی نمایید و یکدیگر را عفو کنید، آیا دوست نمیدارید خداوند در حق شما آمرزنده باشد؟
وسلام.

پاسخ:
با سلام و عرض ادب خدمت شما ممنون از نظرتان اگر اجازه می فرمایید از مطالب شما در تکمیل مقالات  در این باب استفاده نمایم.
http://www.pjiran.ir/forum/forum171/thread47918.html


http://www.blogylaw.com/forum/showthread.php?tid=8383



http://hvm.ir/print.asp?id=39534
  • کاظم گلابچی فرد
  • با تشکر از شما

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی